top of page
Nyomdai előkészítés 1.jpg
Nyomdai előkészítés 2.png
Nyomdai előkészítés 3.png
Nyomdai előkészítés 4.png
Nyomdai előkészítés 6.png
Nyomdai előkészítés 5.png
Nyomdai előkészítés 7.png
Nyomdai előkészítés 8.png

Hálásan köszönöm Eszternek, Krisztának, Annának, Zsuzsa néninek, Reninek, Vikinek, Hajninak
azt az élményt, amit folyamatos megbízásaikkal a nyomdai előkészítésben átélhettem.

Nagyszerű szakma, ösztönző, kedves megbízókkal!

 

A találkozásom a nyomdai előkészítéssel végzetesnek bizonyult, kaptam egy olyan megbízást ami akkor egy még számomra nem létező szakmai hozzáértésre épült. A Cyan, Magenta, Yellow, Black, direktszínek, rátöltések, rátöltésmértékek, felül és ráütések, rácsállások, pixeles, vagy vektoros megoldások. A tanulással telt első nehéz időszakot felváltotta a hozzáértés, az élmény, a kreativitás. A 17 év gyakorlat után is azt tudom mondani, hogy nincs két teljesen azonos nyomdai kialakítás. Minden grafikai anyag egyedi, más és más, még a ránézésre azonos termékek is hordoznak eltéréseket.

Szakmaválasztásom kezdetekor egyetlen információ állt rendelkezésemre a rátöltés jelentése, felfogása és annak beállítása az illusztrátor programban. A rátöltés a flexibilis alapanyagok nyomdailag tartható elmozdulási értékét jelenti (a fólia nyúlását) a nyomtatási eljárás során. Erősen gépfüggő az érték, minél komolyabb egy technológia,
annál kisebb. A mélynynomtatás során ez a nyúlás minimális értékű 0.2mm, ami szinte láthatatlan a flexó 0.4mm-es, a doboznyomtatás 1mm vastag értékeihez képest.

Értelemszerűen papírra való nyomtatásnál nincs nyúlás, de a nyomdai felkészítés ismerete előnyt jelent, mert egy speciálisabb esetben előkészítés nélkül nem lehet a nyomat szép. Például ha a háttér csak Black-ből van kialakítva, az szürkésfekete eredményt okoz, ezért érdemes a Black-et a 4C-ből kihozni, úgy ,hogy minden színkivonatban szerepel valamilyen összetétel, mert így a tervezett fekete háttér élő mélyfekete lesz.

Fólianyomtatásnál ennek nincs értelme, a színeknek el kell különülniük egymástól a nyomtathatóság miatt, egy ilyen esetben a háttér egyetlen szín, viszont az a direktszín, ami telíthető gépindításkor ugyanarra az élő színre amit
az ofszett papírnyomtatásnál 4C-ből érünk el.
A nyomdai előkészítés során törekedni kell a színkivonatok minél letisztultabb formájára, egy színkivonat nem lehet zajos, pici százalékos értékeknek nincs helyük.

Fontos érték a nyomtathatósági százalék, ami minden technológiánál más és más. Nagy jelentősége van egy fehér hátterű anyagnál, ahol árnyékolás is található. Ez a flexo technológia nagy nehézsége volt, hisz a nyomat nem lett szép, sőt ... A 2000-es években ez a helyzet a csomagolástervezők hozzá nem értése és a probléma meg nem értése miatt nagyon csúfos végerdeményeket szült. A Mainstream Design fomája folyamatosan változik, ami már eltüntette az árnyékolást világos háttérre, vagy telitett háttér van azon árnyék, vagy nincs árnyék, ezzel kiütötte a gond forrását.

A flexo technológia is persze fejlődött, ma már a különbség a mély és flexo nyomatminőség közt jelentősen csökkent. A Prézli nyomatai, tejszerű fehér alányomással mestermunkák, a nyomdai előkészítővel
és a gépmesterrel való egyeztetés eredménye.

A folyamatos megbízás adta a lehetőséget ahhoz, hogy egy éven után már világossá váljanak a nyomtatási elvek,
az előkészítés már nemcsak rátöltés volt, hanem kreativitás: felülnyomás, direktszínek, színcserék, színvegyítések, rácsszögállásprobléma (moare) megoldása bármilyen flexibilis alapanyag nyomtatásra, legyen az flexo, vagy mélynyomás. Bármennyire is műszaki munkának tűnik a nyomdai előkészítés, alkalom nyílik a kialakítások kreatív módon való megközelítése, a szokványos út elkerülése.

 

Hála a cégnek akinél ezt a feladatot kezdtem tanulni, ösztönzésül 1 év múlva a rossz felkészítésekből származó kárt levonták a fizetésből. Ekkor a levilágítások filmekre történtek, a filmekből készített ellenőrző kromalin pedig speciálisan porból kikevert színekkel valósult meg. Érzékeltetésnek 1 db poros kromalin ára B/2-es méretben 4C+4Direktszínnel kb. 1 dolgozó fél havi bére volt. Ezért hamar megtanultam a felelősségteljes kivitelezést, a hibák kerülését:). Több ellenőrzési pontot beiktatva a munkafolyamatokba, a hibák hamar kiugrottak így a problémák elkerültek, teret adtak egy kreatív, izgalmas munkavégzésnek. Gyakorlatot szereztem a filmek, színkivonatok olvasásában is, így a levilágítás során is megtörtént az ellenőrzés. Ennek a technikának a nyomtatás során
a gépbeállításnál van hatalmas jelentősége, mivel a kliséket, hengereket filmek alapján készítik. Ha a Megbízó által elfogadott kromalin és a próbanyomat között nemcsak színbeni eltérés van, hanem szerkezeti különbség van,
akkor a megoldás a gépmesterrel való kommunikáció csak a színkivonatok filmjeinek értelmezése lehet.
A probléma a nyomdai előkészítés során is történhet, egyetlen helyesen értelmezett filmből kiderül a hiba forrása
és annak megoldása.
A gépindításokon a gépmesterekkel érdemes beszélni ezt a közös nyelvet,
mert így a rémálom együttműködéssé válik.

Munkáim a boltokban folyamatosan jelen voltak, vannak nyomdai előkészítési (az összes Pöttyös csomagolás,
és promóció 18 éven keresztül,
Szarvasi Mozzarella, Milli, Gergely, Mogyi, Kalifa, OKÉ, Cerbona, GLOBUS, IGLO, Danone, stb..) valamint tervezéssel, nyomdai kivitelezéssel, vagy nyomdai előkészítési javaslatokkal, megoldásokkal
a
Szarvasi Mozzarella, Pöttyös, Galla, Prézli, Házi Arany, Gergely gyorsfagyasztott család, stb...
 

 

Nyomdai előkészítési munkák

Friesland_logó_2.png
Friesland_logó_1.png
Pöttyös Natúr 30g 1.png
Pöttyös Natúr 30g 2.png
Pöttyös Natúr 30g 3.png
GURU Karamell OK 1.png
GURU Karamell OK 2.png
GURU Karamell OK 3.png
GURU Karamell OK 4.png
GURU Karamell OK 5.png
GURU Karamell OK 6+.png
GURU Karamell OK 7.png
Completa LowFat 1.jpg
Completa LowFat 2.jpg
Completa LowFat 3.jpg
Completa LowFat 4.jpg
Completa LowFat 5.jpg
Completa LowFat 6.jpg
Completa LowFat 7.jpg
Pöttyös logó 1.png
Pöttyös logó 2.png

Az ismert pixeles Pöttyös logót amikor kialakította a tervező stúdió, azt hiszem 7-8 színnel terveztek (alapszínek, direktszínekkel keverve). Ez a szám egy csomagolásra nézve halálos ítélet, mivel a fő nyomdai paraméterek a színszámok: mélynyomtatásnál a henger, flexo-nála klisészám körülbelül ennyi.

Tehát a logó nyomtatása elvitte volna a színszámot, nem hagyott volna már szinte semmi lehetőséget
a csomagolás többi részének, például egy meghatározott minden nyomaton beazonosítható háttér színnek.
Ezért az első fontos dolog volt a logó nyomtatási színszámának csökkentése, hogy a nyomtatás könnnyebb
és kedvezőbb költségű legyen. Az elképzelés, hogy minél kevesebb szín nyom egymásba annál valószínűbb, hogy utánrendelésnél, vagy egy másik családtag nyomtatásakor megismételhető lesz a nyomat és marad még színhely a grafika többi részének. Így a logót átalakítottam két direktszínnek egymásra nyomásával,
olyan Pantone színeket alkalmazva, ami 4C-ben is könnyen nyomtatható.

Alapelgondolás volt, hogy a logó a két direktszínnel nem rátöltéssel azaz látható kontúrral, hanem egymásba olvadva, láthatatlanul alakuljon ki. Ez a logó, a két direktszínes verzió lett az elfogadott, így a tervező stúdió logóját mindenhol le kellett cserélni erre a könnyen és szépen nyomtatható kétszínes verzióra.
A mai vektoros logó is tartalmazza ezeket az elveket és színeket.

Szarvasi__Mascarpone_Laktózmentes_logo
Szarvasi__Mascarpone_Laktózmentes_logo
Szarvasi_Laktózmentes_Mozzarella_1.jpg
Szarvasi_Laktózmentes_Mozzarella_2.jpg
Szarvasi_Laktózmentes_Mozzarella_3.jpg
Szarvasi_Laktózmentes_Mozzarella_4.jpg
Szarvasi_Laktózmentes_Mozzarella_5.jpg
Szarvasi_Laktózmentes_Mozzarella_6.jpg

A Szarvasi Mozzarella csomagolásait 2000 óta ismerem, a kezdeti időben a termékek tervezése mellett
a nyomdai előkészítését végeztem, így a folyamatos fejlődésük részesévé váltam. A csomagolási terveket mindíg követte a megvalósulási terv, vagy nevezhetjük kiviteli tervnek, amiben minden paraméter meg van határozva, a nyomtathatóság, a színszámok, a Panton direktszínek és annak 4C verziója.

A fólianyomtatás egyik nagyon kényes állapota a fehér termékek nyomtatása, ez az ahol, a flexós nyomás levállik a mélynyomtatásról. Ha sok szín nyom, akkor a terüléssel elfedhetjük a flexós képpontokat,
a flexós nyomtatási minimál színfedettség határértéket az 5-8%-ot. A fehér termékek esetében nincs mód korrigálni, itt kijön a technológiai különbség.

A nehézség az, hogy amikor elkészül a fotó, az RGB színrendszerben történik, itt lesz egy konverzió, egyfajta butítás a sokmilliós RGB színekről a nyomdai CMYK-ra, ekkor a fehér felület, ellentétben attól amit érzékelünk, vagy látunk, nem Black színre bontódik. Hanem Cyanra, Magentára, Yellowra, de Black nem lesz benne.
Holott úgy tapasztaljuk a monitoron, hogy a szín a Black szürke árnyalata. Ha a szürke C,M,Y-ból áll,
az nyomdailag lehetetlen állapot, mert ha van még a szürke mellett pirosas, zöldes termék, akkor a terheléskor ez a 3szín beállításánal mérlegelnünk kell, hogy mi a fontosabb, a fehér termék, vagy a fotó többi része.
Ez rossz irány, itt megkérdőjelezhető a nyomda és nyomdai előkészítőjének hozzáértése
az adott termék nyomtatásához.

Érdemes tehát a fehér-szürke részeket csak Blackből nyomtatni, azaz szürkeárnyalatossá kell tenni a képnek ezt a részét. Újabb nehézséget jelent a flexós nyomtatásnál, hogy a színfedettség miatt a fehér termék nem szakadhat ki, azaz nem jelenhet meg a fólia alapszíne, mert akkor a kiszakadás környékén az 5-8%-os érték miatt ugrás, "lépcső" jelenik meg. Erre a flexós előkészítés azt a választ adja, hogy kitölti a fehér kiszakadásokat az 5-8%-os minimális értékkel, de ez grafikailag azt jelenti, hogy a termék elveszti a fotó élő jellegét,
műanyagos hatást vesz fel. Így az élő képből halotti tor lesz.

A Szarvasi Mozzarella termékei ezért mélynyomtatással készülnek, a fehér mozzarellagolyók egyetlen színből állnak a Blackből, a nyomtatás minimum színfedettségi értéke a 3% miatti "lépcső" a festék ecsetszerű terülésének lehetősége miatt az érzékelhetetlenség elérhető.


 

Konzultáció, Mediátor szerep

Tapasztalat. hogy a nyomdák igyekeznek a szövegmódosítások alkalmával plusz költséget számlázni,
vagy a rosszul kivitelezett nyomdai előkészítés miatt felmerülő halmozott költségeket áthárítani.
A nyomdai színrebontásban a Megrendelőnek van belelszólása, dönzési lehetősége. Alternatívákat kell kidolgozni a kivitelezés megvalósítására akár már a tervezés fázisában. Ez sok bosszúságtól óv meg, mivel egy kész, elfogadott terv kivitelezhetetlen módja bedönti az addigi jó kapcsolatot és egy szomorú terméket szül.

Apróság ugyan de nagyon fontos része a csomagolásnak a folyamatos változásra való felkészítés, a kötelező, jogszabályokkal változó szövegek kialakítása. Hozzáértő tervezés esetén a szövegek egyetlen színből kell, hogy álljanak, így azok módosítása esetén csak egyetlen szín cseréjének költségét kell viselni. A nyomdák ilyenkor próbára teszik a Megrendelő hozzáértését és igyekeznek az egynél több szín változtatást eladni.

Ezért a la Wiwa Stúdió a terveit végigköveti a nyomdai megvalósulásig, a Megrendelő a nyomda által kapott nyomdai előkészítési megoldását átnézi (legyen az a kiinduló, vagy a szövegmódosított verzió) és azt jóváhagyja.

A folyamatos kontroll miatt a túlszámlázási kisérletek nem érhetnek célt. Ez a kontroll megtakarítást eredményez, mivel a mélynyomtatás esetében egyetlen henger bevésése 80.000-100.000,-Ft-os költséget jelent, az engedékeny Megrendelő hozzá nem értése miatt könnyen túlszámlázás áldozatává válik. Egy elnézett
és elfogadott szövegmódosítás költsége (több szín cseréjének esetén) szinte egy új csomagolás árába kerül.

Általában a grafikai tervező stúdiók nem rendelkeznek a pontos nyomdai kialakítás képességével,
a fólinyomtatás korlátaival, a rátöltések működéséről, annak mértékéről, a színrebontás lehetőségeivel.

A téves elképzeléseikből meg nem valósítható, vagy túlárazott tervek születnek.

A csomagolások leváltására akkor is nyílik lehetőség ha szövegmódosításkor sok szín cseréjét kell megoldani,
ekkor van mód új Designt készíteni a szövegmódosítás árából.

A la Wiwa Stúdió konzultációs tevékenységének kérése lehetőséget teremt azokban az esetekben, amikor a Megrendelő grafikai stúdiója, a Megrendelő és az általa választott nyomda nem érti meg egymást, ilyen esetben a Mediátor szerepre van szükség, aki mindhárom oldal érdekeit figyelembe veszi és egyetértést, megoldást hoz létre. Nagy cég alap és promóciós termékei és azok Multipack-jai, kínálódoboz csomagolásainak elengedhetetlen feladata, hogy a lehető legjobb hasonlóságot hozzanak ki a különféle nyomdatechnológiákból. A mélynyomtatott egyedi termékeket össze kell hangolni a flexós eljárással készült Multipack-okkal és a flexós kartondoboz nyomtatással. Cél, hogy a Brand, a Promóció egységes képet mutasson a több különböző technológiájú nyomtató cég között. A folyamatos munka

a la Wiwa Stúdió közvetítésével valósult meg. Ehhez a megfelelő átalakítások, a Promóciós terv módosítása, a nyomdai előkészítési javaslatok és a gépindításokon való részvétel elengedhetetlen volt.

Kérem keressen meg, ha a tervezéssel,

vagy akár a kész terv megvalósítással problémája van,

örömmel veszem a megkeresését. Köszönöm!

Nyomdai előkészítési konzultáció, mediátor óradíj: 15.000,-Ft/munkaóra

Tartalmazza a stúdióval, nyomdával való kommunikációt a lehető legjobb, legszebb nyomat elérése érdekében.

Nyomdai előkészítési javaslat kidolgozása: 10.000,-Ft/színkivonat

Tartalmazza a csomagolás lehetséges színrebontás lehetséges variációk kidolgozását, végleges megoldás nyomdai anyagának átadását.

la Wiwa 1.png
la_Wiwa_logó_1.png
la_Wiwa_logó_2.png
la_Wiwa_logó_3.png
la_Wiwa_logó_4.png

la Wiwa Stúdió Kft.

1077 Budapest, Király utca 75.

mobil: 0036 30 979 0914

kapcsolattartó: Pölczman Gábor

e-mail: lawiwastudio@gmail.com

bottom of page